Konference k budoucnosti rozvoje EPR systémů proběhla ve sněmovně

V Poslanecké sněmovně proběhla dne 30.4.2025 velmi zajímavá konference k problematice možného budoucího rozvoje systémů rozšířené odpovědnosti výrobců známého pod zkratkou EPR a k novým povinnostem nařízení o obalech. Konference byla organizována pod záštitou sněmovního Podvýboru pro environmentální legislativu EU. Programem konference provázela předsedkyně podvýboru paní poslankyně Berenika Peštová.
Konference byla rozdělena do dvou bloků. Prvním byl blok týkající se postojů důležitých aktérů rozšířené odpovědnosti výrobců a v druhém bloku se vedla diskuze k novým povinnostem plynoucím z evropského nařízení o obalech a obalových odpadech, známým také pod zkratkou PPWR.
Na semináři vystoupili, či diskutovali zástupci Svazu měst a obcí ČR (místopředseda Svazu Pavel Drahovzal), Hospodářské komory ČR (člen představenstva Komory Jan Mraček), Svazu obchodu a cestovního ruchu (prezident Svazu Tomáš Prouza), Ministerstva životního prostředí (ředitel odboru odpadů Jan Maršák), starostové, zastupitelé, zástupci svozových a recyklačních firem, zástupce autorizované obalové společnosti (generální ředitel Zbyněk Kozel), konkrétních výrobců a další.
Níže uvádíme plný videozáznam konference z Poslanecké sněmovny
Níže uvádíme některé z opakovaně prezentovaných postojů, většího počtu zastoupených subjektů (k budoucnosti EPR):
- Řešme celou oblast systémově a efektivně. Nestanovujme povinnosti nad rámec evropské legislativy. Dobrovolné systémy respektující platnou legislativu je možné zavádět vždy.
- I budoucí požadavky lze a je vhodné řešit primárně s využitím stávající infrastruktury. Není třeba zavádět paralelní systémy.
- Není vhodné dělat z obchodů sběrné dvory.
- Primárně má jít o to, aby byly v dané oblasti splněny definované cíle sběru a cíle využití materiálů. EPR řešení může dopomoci z hlediska financování zajištění plnění legislativních cílů. Je to de-facto forma daně. Nemá jít o umělé budování nových subjektů typu kolektivní systém, či AOS. To je samo o sobě velmi drahé a náklady nesou občané. Má jít o splnění cílů, pokud jsou stanoveny.
- Pokud bude nezbytné (legislativně stanovené) zavádět EPR řešení k dalším výrobkům, jako vhodná cesta se jeví systémové centrální řešení, které zajistí snížení administrativy, zjednodušení vykazování a přinese úsporu nákladů oproti jiným posuzovaným řešením.
- Z hlediska funkčního a efektivního oběhového hospodářství se jako vhodný jeví materiálový přístup k výrobkům (plasty, kovy, dřevo, apod.) a nikoli přístup mnoha uměle definovaných výrobkových kategorií (sportovní potřeby, hračky, nábytek, vlhčené ubrousky, balonky, hobby nářadí, apod.). Cílem má být efektivní a tržní využití materiálů, nikoli budování umělých netržních bariér a materiálových ostrovů.
- Agenda rozšířené odpovědnosti spadá do oblasti nakládání se surovinami, zdroji a odpady. Celkovým cílem prováděných změn má být komplexní zajištění plnění všech definovaných legislativních cílů oběhového hospodářství s využitím synergií a efektivních řídících modelů. Nikoli vytváření systému pro systém, či výběrově pro někoho.
- Podstatným aspektem budoucího rozvoje je pokračování v budování systému stále více komfortního pro občana. Je vhodné využít dosavadní dobrovolné velmi efektivní zapojení občanů, které má ČR na jedné z nejvyšších úrovní, ve srovnání s dalšími státy.
K oblasti obalového nařízení PPWR a obalů
- Legislativa EU je stále více složitá a zatěžující. Snižuje to konkurenceschopnost evropských firem a evropského prostoru.
- Problémem budou delegované akty. Je jich zakotveno obrovské množství a mají vycházet po dobu cca 10 let. V takovém prostředí se nedá odpovědně investovat. Není zde legislativní jistota.
- Jedním z největších problémů pro ČR budou cíle snižování množství obalů, protože v absolutní hodnotě jsme již nyní mezi nejlepšími v EU (nízká produkce). Další snižování je proto pro nás velmi obtížné.
- V žádném případě není pravda, že by Česká republika platila nějaké pokuty za nízkou míru recyklace plastů. Naopak ČR dle oficiálních čísel MŽP plní stanovené cíle recyklace plastů a v minulém roce jsme již plnili i limity pro rok 2025. Poplatky za nerecyklované plasty, které EU vybírá od všech států, platí ČR páté nejmenší z celé EU. A tyto peníze bychom platili tak, jako tak, je to fiskální opatření EU. Kdo říká, že ČR platí pokuty za nerecyklaci plastů - nemluví pravdu.
- PPWR plošně zatíží většinu firem. Nařizení definuje povinnosti na jednotlivé firmy. Bude mít vliv také na navýšení cen potravin, ale i dalšího baleného zboží.
- Řada cílů v nařízení je rozporných s jinými legislativními cíli.
- Je třeba požadovat úpravy nereálných nových cílů nařízení.
- Vhodná forma pro obalové cíle EU byla směrnice, to přinášelo efektivitu soutěže různých technických řešení. Nařízení naopak přináší řadu vážných komplikací, které se nemusí podařit vyřešit. Envi dopady mohou být v součtu negativní.
- Reálných změn je možné dosáhnout zejména z pozice Rady. Proto je nutné více se zaměřit na připomínkování a postoje, které čeští úředníci a představitelé sdělují k jednotlivým agendám v Bruselu.
- Rakousko a Malta odmítly nařízení PPWR podpořit
Zdroj: Česká asociace odpadového hospodářství s využitím podkladů z Poslanecké sněmovny