Informace o trhu s komunálními odpady v Německu - zařízení je příliš mnoho, odpadů málo

ČAOH přináší aktuální informace o trhu s komunálními odpady za rok 2013 v Německu, v nedávné době publikované časopisem EUWID Recyklace a nakládání s odpady. EUWID informaci zpracoval v rámci svého každoročního celorepublikového průzkumu trhu, který se vztahoval k problematice získávání energie z odpadů (WTE) a mechanicko-biologické úpravy (MBT, MBÚ).

Klid před bouří

Podle článku došlo v roce 2013 v Německu k posílení ekonomiky, k ustálení trhu s komunálními odpady a ke stabilizaci cen. Dopomoci k tomu mělo zejména snížení cenového rozdílu za nakládání s komunálními a s průmyslovými odpady. EUWID přirovnává současné zklidnění trhu ke klidu před bouří, poněvadž v příštích letech mnohým provozovatelům zařízení k nakládání s komunálními odpady (např. spalovny) vyprší dlouhodobé obchodní smlouvy, uzavřené většinou s komunální sférou za vysoké ceny, které umožňovaly ekonomicky životaschopný provoz nákladných zařízení (markantní rozdíl je jasně patrný z níže uvedené tabulky). Dále podle předpovědi má v roce 2014 i nadále klesat množství vzniklého odpadu z domácností, třebaže množství průmyslového odpadu se má mírně navýšit.

Nadkapacita zařízení - sílící problém je částečně řešen stále narůstajícími dovozy

Není tajemstvím, že neustále vzrůstající přebytek kapacit v Německu (zejména na severu, východu a západu země) má za následek zvyšující se poptávku po dovozu komunálního odpadu z ostatních států. Podle Německé federace provozovatelů energetických zařízení a zařízení na spalování alternativních paliv bylo v roce 2012 do Německa dovezeno 736 000 tun odpadů. V roce 2013 aktuální odhady mluví znovu o navýšení, a to o několik set tisíc tun. V dalších letech se dokonce počítá s množstvím okolo 1,5 milion tun dovážených odpadů za rok. Momentálně nejvíce odpadů pochází z Nizozemí, Belgie a stále více z Velké Británie a Severního Irska, Francie nebo Polska. Ve střednědobém horizontu plánuje Německo využít k transportu odpadů dokonce vnitrozemskou plavbu.

Kapacit je mnoho, odpadů je málo - předpokládá se omezování kapacit

Podpora výrazného nárůstu dovozu odpadů je jedním z možných řešení problému tzv. „nadkapacity“ zdejších zařízení (např. spaloven). Dále je možné přistoupit k úplnému uzavření některých zařízení. To se z dlouhodobé perspektivy jeví tak jako tak nevyhnutelné. Již nyní se proto uvažuje o možných kandidátech na uzavření. Další možností pro provozovatele zařízení je uzavřít jednotlivé provozní linky namísto celých zařízení. Například zařízení na MBÚ uvažují o upuštění od biologické úpravy a o soustředění se výhradně na mechanickou úpravu odpadů na alternativní paliva. Kapacity linek MBÚ pro biologickou úpravu by se pak eventuálně využily na rostoucí objemy odděleně sebraných biologických odpadů. A v neposlední řadě se mluví o možnosti snížení výkonu zařízení k nakládání s odpady ve všech oblastech (preferováno na 80%). Takové opatření by nejen zlepšilo situaci na trhu, ale také by ušetřilo náklady na provoz a údržbu. První úpravy kapacit nebo případné uzavírání zařízení nebo linek se údajně očekává na začátku roku 2015. V tom čase budou končit mnohým zařízením klíčové smlouvy v některých regionech s místními orgány.

Zdroj: ČAOH dle EUWID Recycling and waste management 26.2013


Tabulka - ceny € za tunu u WTO a MBÚ v Německu

 

Spalování

 

MBÚ

Region Německa

Komunální odpad

Průmyslový odpad

(smlouvy)

Průmyslový odpad

(Tržní ceny)

 

Komunální odpad

Průmyslový odpad

(smlouvy)

Průmyslový odpad

(Tržní ceny)

S

75-180

80 - 130

40 - 90

50- 165

70

45-70

V

40-140

30 - 120

30 - 90

80- 190

55-75

45-85

J

70 - 190

60 - 120

55 -90

110 - 140

90-110

-

JZ

75 - 200

70 - 130

60 -85

69 - 180

80-100

-

Z

70 - 180

65 - 100

55 - 90

75 - 130

65-80

58-85

 

Situace v České republice

Situace s nadbytkem kapacit je zcela reálná i v podmínkách České republiky. Statistická ročenka ŽP z roku 2012 (MŽP, Cenia) dává zajímavou informaci o souhrnu stávajících kapacit zařízení na úpravu, využití a odstranění odpadů na území celé ČR. Z tabulky uvedené na straně č. 55 a 56 této ročenky MŽP (členěné dokonce dle jednotlivých způsobů nakládání s odpady) je zřejmé, že nynější roční kapacity zařízení na úpravu a využití odpadů v ČR jsou v součtu o dosti vyšší (někdy až násobně), než je celková roční produkce odpadů v ČR (roční produkce odpadů je cca 30 milionů tun).

Tato informace je mimo jiné podstatná také v rámci objektivního posuzování, zda je vhodné v dalším dotačním období OPŽP (2014-2020) vynakládat významné prostředky do budování dalších a dalších odpadářských zařízení, či zda není na místě racionálně zvážit smysluplnější využití evropských peněz v jiných částech českého hospodářství. V tomto směru je vhodné také brát v úvahu stále sílící hlasy části odborné veřejnosti, že neúměrná výše dotačních prostředků stále více deformuje tržní prostředí a cenu služeb v dotčeném sektoru. Nejsou výjimkou dotovaná zařízení, která v minulém období vznikla hlavně z důvodu motivace k proinvestování peněz a nyní mají poměrně zásadní problémy se stanovenou minimální udržitelností projektu. Mnohé standardní (nedotované) investice jsou tímto stavem bohužel také logicky ohroženy.

Na závěr realistické konstatování jednoho nejmenovaného uznávaného ekonoma: „Nemysleme si, že dotace jsou peníze, které nám někdo dává zadarmo. Každá mince má dvě strany. Nevýhody masivních dotací do vybraných částí hospodářství se dříve nebo později jednoznačně projeví a je pravděpodobné, že nikoli malou měrou.“

 

Zdroj: Ing. Petr Havelka, ředitel České asociace odpadového hospodářství (www.caoh.cz)

 

V návaznosti na již vydanou Příručku pro živnostníky a malé původce odpadů, nyní Česká...

Díky úsilí svozových, zpracovatelských a technologických firem sdružených v České...

Česká asociace odpadového hospodářství na základě dlouhodobé spolupráce s obecními svazy...

Pravidelné novinky e-mailem

Chcete získávat aktuální články přímo na Váš email?

Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Zpracování osobních údajů

Pro úspěšné využívání služeb, které tato webová stránka nabízí, v některých případech potřebujeme zpracovávat osobní údaje uživatelů.
Toto zpracovávání podléhá nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Známé také jako "GDPR".

Služby využívající osobní údaje

Uvedené osobní údaje zpracováváme pouze pro účely níže popsané. Osobní (ani žádné jiné) údaje nezpracováváme pro potřeby cíleného nabízení zboží nebo služeb. Osobní údaje neprodáváme ani neposkytujeme třetím stranám. Souhlas považujeme za platný do jeho odvolání, viz níže.

Odběr novinek e-mailem

Pro využívání služby odběru novinek e-mailem (abonentní systém) potřebujeme znát Vaši e-mailovou adresu. Tento údaj neuvádíme veřejně a slouží pouze pro potřeby odesílání e-mailů s novinkami.

Webové formuláře

Při odesílání webových formulářů na této webové stránce ukládáme Vaši e-mailovou adresu jako kontaktní údaj pro odpovědi. Tento údaj neuvádíme veřejně.
Webové formuláře mohou pro úspěšné odeslání požadovat další osobní údaje. V takových případech tyto údaje zpracováváme pouze pro potřeby vyhodnocení formuláře a neuvádíme je veřejně.

Odvolání souhlasu

V případě, že si budete přát odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů, kontaktujte pověřence pro ochranu osobních údajů.

Smluvní strany

Správcem těchto osobních údajů je Česká asociace odpadového hospodářství, Pod Pekárnami 157/3, Praha 9 – Vysočany.
Zpracovatelem je společnost ABRUPTA SERVIS s.r.o..